středa 29. ledna 2014

Jak na amigurumi (a jak Molang ke končetinám přišel)


Tadá! "Marshmallow" dostalo ručičky, nožičky a ocásek a z mě neznámých důvodů i řádně nakrknutý výraz. Ze všeho nejvíc mi to teď připomíná Molanga pět minut před sebevraždou následkem dlouhotrvajících táhlých depresí. Jelikož už v mém okolí padlo několik dotazů, jak vlastně na to a zda je to těžké tvoření, pokusila jsem se sepsat alespoň několik málo základních potřeb, které budou nezbytné, rozhodnete-li se uháčkovat si roztomilou společnost.

1) Základní vybavení
Samozřejmě bude třeba nějaký ten háček a příze. Když bychom šli do detailů, tak i velká jehla, která je schopná přízi do ouška pojmout a se kterou budete jednotlivé části sešívat.
Jako u každé záliby, i tady samozřejmě platí, že by si měl člověk primárně vyzkoušet, zda ho vůbec háčkování potvůrek baví, než do tvorby amigurumi investuje. První výtvor tedy na vás bude pravděpodobně koukat vyšitým párem teček nebo knoflíků a vycpaný bude například... čočkou, jak navrhovala Zoey. Rozhodne-li se ale člověk v tomto koníčku pokračovat a více se mu věnovat, doporučovala bych zakoupit speciální zezadu uzavíratelná očíčka a materiál na vycpání (ať už polyesterový, bavlněný či vlněný). Nemáte-li se jak k podobným materiálům dostat, vždy se nabízí možnost vykuchání polštáře.

2) Plán
Na internetu se skrývá mnoho návodů na nejrůznější zvířátka či předměty: od roztomilých stvoření a Pokemonů přes sardinky v plechovce, usmívající se kaktusy až po písmeno/číslo π. Někdo za své návody chce peníze a dají se tak zakoupit například na Etsy nebo Ebay, někteří lidé jsou naproti tomu dobré duše a sdílejí své postupy zdarma. Zkuste trochu pogooglit a určitě najdete něco snadného, na čem budete moct zpočátku experimentovat. Takže žádnou háčkovanou toaletu v životní velikosti, na kterou jsem nedávno také narazila~

3) Naučit se neznámé postupy
Už po prvním pátravém pohledu na návod člověk zjistí, že je to poněkud odlišné od háčkování šály.
První změna je v samotném začátku, kdy je třeba, aby se člověk naučit tzv. magic circle. Všechny kulaté části, od hlaviček, přes tělíčka až po nožičky, se začínají z tohoto kruhu. Učit se magic circle dle psaného postupu by bylo asi stejně plodné a nesnadně proveditelné jako snažit se uvařit guláš dle originálního receptu v maďarštině. I invisible decrease pro mě byl novinkou, i když věřím, že máte-li háček v ruce častěji než jednou za uherský rok, určitě tyhle postupy znáte. Všechny zmíněné problémy vám ale v dnešní době skvěle usnadní Youtube, konkrétně TENTO kanál.

4) Pochopit neznámé hieroglify
Pro osoby nikdy dříve neháčkující pomocí zahraniční terminologie a zkratek může být trochu překvapivý návod, který sestává akorát tak z: "* Inv dec, sc in next 4 sc*, repeat 6 times (30)" (překlad: jednou neviditelně ubrat a potom čtyřikrát krátký sloupek, to celé opakovat 6x -> budete dělat 30 celkem sloupků) a podobných zkratek. U návodů na amigurumi se nejčastěji setkáte právě s: sc - single crochet (krátký sloupek), dc - double crochet (dlouhý sloupek), inv dec - invisible decrease ("neviditelně" ubrat). Jestliže kterýkoliv ze zmíněných postupů neumíte (jste-li například úplným začátečníkem), opět vám spolu s názornou ukázkou krásně poradí Youtube.

5) Spoustu trpělivosti
V klidu si počítejte a nenechte se rušit. Očekávejte okamžiky, kdy na vás bude celá rodina mluvit, zatímco vy si tvrdošíjně se stoupající hlasitostí dál pojedete své "třicet čtyři, třicet pět, TŘICET ŠEST, TŘICET SEDM...!" Očekávejte chvíle, kdy pětkrát uděláte končetinu přesně podle návodu a i pošesté vám stále bude vycházet zámotek končetinu připomínající leda tak z dvoumetrové vzdálenosti v mlze.

Uprostřed překrásný králíček od Šavrdy ^^

Hodně štěstí~

18 komentářů:

Křehká Figurka řekl(a)...

Máš můj obdiv ...já a háčkování a vůbec ty nervy, když uteče nějaké oko ...grrrr!
Jsi prostě strašně šikovná :3 a paradoxně nedávám tentokrát přednost ani jednomu králíčkovi :D

Kawaii Eaglin řekl(a)...

Jůů to je sladký! To se musim naučit! Díky za skvělý typ.

Shinigami řekl(a)...

Máš už moc pěknou sbírečku mazlíků :)

To počítání je přesný :D Po té, co jsem několikrát párala, protože jsem prostě zapomněla počítat, jsem si začala vázat barevný šňůrky jako značky :) Pak jsem objevila mor největší - irské háčkování. V knihovně jsem si půjčila knížku a celý Vánoce jsem háčkovala kytičky :D

Tokyo Haru řekl(a)...

Tak to je úžasný :)) jsi moc šikovná, já bych to asi nedodělala, nebo ano, ale za hodně dlouhou dobu :D. Prostě super, vypadá to jako nějaký značkový plyšák z obchodu :))..no můžeš je též začít prodávat :D

Ely řekl(a)...

Křehká Figurka: Děkuju <3 (To já mám samozřejmě nejraději toho, kterého jsem netvořila, toho od Šavrdy :D)

Kawaii Eaglin: Pokud článek zaujal, jsem moc ráda~

Shinigami: Vázání šňůrek vůbec není špatný nápad! :) Vygooglila jsem si irské háčkování a musím říct, že je to nádhera ^^

Tokyo Haru: Děkuju za pochvalu <3 (Však mě to taky příšerně trvalo, ale mám teda výmluvu - 2x jsem se o pánev spálila přesně v místě, kde držím háček, 2x mě zlobily vazy na zápěstí a... zkouškové! xD) Musím se přiznat, že bych je nedokázala prodávat. Člověk na tom nechá tolik času, že to zvíře pak miluje jako vlastní dítě a měl-li by jeho cenu vyčíslit, kupujícímu by při prohlížení nabídky zděšením asi popraskal monitor :D

hitomi řekl(a)...

Moc pěkný návod :) občas pociťuji nutkání zkusit něco podobného tvořit, ale zatím jsem byla na všechny tyhlecty ruční práce neuvěřitelně levá :) A trpělivost mám taky snad jen s barvením warhammerovských figurek, ale tak možná...někdy...
kanál na youtube si ukládám :)

Magicforever Raven heart řekl(a)...

Júúú! To je tak nádherné. Možno sa raz odhodlám to skúsiť. Ručné práce bývajú pre mňa nočná mora, takže to bude chcieť poriadnu dávku odvahy (alebo mojita- ale to neručím za výsledok :D)
http://all-dreams-are-real.blogspot.sk/

Ely řekl(a)...

hitomi: A to bych zrovna řekla že malba figurek na Warhammer se svými trpělivostními nároky tvorbě amigurumi rovná :D

Magicforever Raven heart: Jsem ráda, že se líbí <3 Určitě doporučuju se k tvorbě odhodlat a pomoct tak troše roztomilosti na svět~

Lucie Škrabalová řekl(a)...

Za A) :vtipně psaný článek, myslím,že přesně tyhle věci by měl začátečník vědět (hlavně trpělivost xD)
Za B) : Jsi neuvěřitelně moc šikovná..máš opravdu můj neskonalý obdiv. Jsou tak roztomilí a precizní ♥

Polly řekl(a)...

Aaaa tak taketo bizarne hracky by som sa chcela naucit vyrabat pre mláďa.... to by bolo pekne, keby mal zarovnane v policke toto xPPPP

kavárnistka řekl(a)...

To je kjůt! Kdybych nebyla tak levá, zkusila bych to taky, ale vrcholem mého umění je tak maximálně přišít si knoflík XDD

Ely řekl(a)...

Kůzle: Ty tu vždycky zanecháš tak krásná slova, že na tvůj komentář myslím ještě dlouho potom, co ho čtu. Děkuju <3 (Nejkrásnější je stejně od Šavrdy, ona je prostě jiná úroveň, mistrovská ^^)

Polly: Nic ti nebrání, do tohó, věřím ti! :D

kavárnistka: A vidíš, to já zase prostě ani zaboha nejsem schopná přišít knoflík!! To je jediná věc, u které mi tečou nervy tak, že nebojuju až do konce svých sil, ale potupně se vzdávám. Prostě se mi tam vždycky nějakým nadpozemským způsobem udělá uzlík =____=

Zoey řekl(a)...

Och, vidím svou čočku jasně zářit v tvém článku, ale abys věděla, tak čočka se vážně používá :P Zrovna dnes jsem se vrátila od babičky se sadou háčků, co vypadají uplně přesně jak ty tvoje a mají i stejné barvy o.O Jde vidět, že moje babička je v ručních pracech děsně pokroková :D

Ely řekl(a)...

Zoey: Já ti věřím :D Tak snad se ti s nimi bude dobře tvořit :)

Nicca řekl(a)...

To je tak nádherné :3 Chjo ale já na to nemám čas ani nervy :D

Ely řekl(a)...

Nicca: Děkuju, jsem ráda, že se líbí~

Veronika - Cosmetic Jam řekl(a)...

Jééé to je ňuní! Hned bych si to dala někam k posteli :-) rozveselil by mě.

Ely řekl(a)...

Veronika: Moc mě těší, že se ti líbí :)

Okomentovat

Děkuju za vaše komentáře, poznámky, (Wolfiiho) trollení, kritiku, pochvaly nebo zkrátka jakýkoliv shluk písmen.

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely