neděle 30. října 2016

Akicon 2016

Filmy a seriály jsme přeložili, korektury jsme udělali, vlak zarezervovali, ubytování domluvili, na Akicon jsme se těšili. A potom donesl Astrak domů bacila. A jako správný partner se o něj v duchu „co je mé, to je tvé“ s láskou podělil. A tak jsme si letošní Akicon užili pouze ve formě živého vysílání z Velkého sálu. Přestože jsme tedy nemohli být na místě, já už mám za všechny ty roky takový trénink, že jsem schopná napsat report snad i z uklízení koupelny. Tož proč bych nesepsala jeden o Akiconu očima diváka u streamu.

Na Twitchi jsme se v duchu letošního tématu „WTF“ plně vžili do role typického Čecháčka, který sarkasticky komentuje veškeré dění v televizi, protože on by přece zvládl všechno lépe – od politiky až po krasobruslení – a házeli do pléna ironické zlé komentáře, poznámky ke špatné transkripci, nadšený výskot, nejrůznější memy a spoustu řečí o mýtickém Slav squatu. Pokud sem tam dorazil nějaký mudla, musel být asi upřímně zděšen, leč při podrobnějším prozkoumání příspěvků postovaných naším Klubem Překritických Bestií, kdy se řeči o opiu, krátké odtečkované a odvykřičníkované glosy a podobný odpad mísily s informacemi o tom, kdo kdy čůral či co vařil, a výkřiky, že chceme Večerníček, snad brzy pochopil, že nás opravdu nelze brát vážně. A stejně mě za to ten nahoře ztrestal, nezabrala mi antibiotika a přišla jsem o hlas. Pojďme to tedy celé zabalit do nějakého normálního hávu a skutečné lidské řeči a shrňme si program v hlavním sále na letošním Akiconu 6102.

Pátek

Jako první jsme se sešli u Grekovy Architektury japonského školství, což byla typicky „grekovská“ skvěle přednesená, informativní a zajímavá přednáška o... školních budovách. Zatímco jiní mají problém odříkat přijatelnou přednášku na sebedohledatelnější téma, o Grekovi si po tomto ročníku začínám myslet, že by publikum dokázal strhnout i vyprávěním o použitém sáčku od čaje. Trochu jsme se akorát pozastavili nad jednou drobnou fabulací o údajném vzniku hierarchického vztahu senpai x kóhai, co má ale jinak člověk furt vymýšlet za kritiku. Greku, jsi skvělý, ty to víš, my to víme, a tak se ti můžeme nanejvýš ještě tak rýpat v té ošklivé anglické transkripci, kterou mimochodem používali ve svých prezentacích letos skoro všichni, až nám to žíly trhalo. Děláte to schválně, že jo?

Plnou pozornost jsme poté zaměřili až Christofa a jeho Rok s Animefestem, protože nás zajímalo, zda se o přípravách na tento con dozvíme něco nového a jestlipak vůbec existuje způsob, jak posluchačům dostatečně vysvětlit, kolik práce stojí za takovým festivalovým mamutem, jehož přípravu publiku Christof přibližoval měsíc po měsíci. V průběhu poslechu jsme také samozřejmě čekali na jakoukoliv zmínku o překladatelích, tedy o „Astrakovi a jeho otrocích“, která v tomto případě přišla až někde u března. Ještě, že to tak v reálu vesměs nebývá, jinak by se asi fenomén karóši rozšířil i do našich končin! Celkově pěkné, zajímavé.

Angiina Lekce anglické japonštiny mě příjemně překvapila svou propracovaností i tím, jak Angie dokázala rychle přepínat mezi angličtinou, češtinou a japonštinou s patřičným přízvukem. Přestože jsme čekali nějaké vtipné případy "engriš", všeobecně to byla spíše hodina přepisu do katakany pro pokročilé. Všechno podáno hezky a zábavně, leč poněkud moc rychle. Pomaleji by se sice tak obsáhlé téma nedalo za 60 minut zvládnout, při dané rychlosti ale zase nebylo vůbec možné ho vstřebat. Jelikož to byly takřka do písmene věci, které děláme se studenty v rámci klidně dvou tří hodin a neustále je poté opakujeme, neb to není zrovna nejsnadnější kapitola, nejsem si jistá, zda si z toho i napříč důkladné přípravě ze strany Angie průměrný divák odnesl něco víc než celkový dojem „Japonci divně píšou a mluví“. Pokud někdo všechny informace nasál jako houba a křivdím mu, samozřejmě se omlouvám.

Zlatý hřeb večera nám, bohužel nejspíš neúmyslně, připravil Toyotomi se svým WTF Dálného východu. Teď se omlouvám, že na něj budu už podruhé zlá, ale nemohu jinak. Ono to je totiž blbý, když jde někdo prezentovat historická fakta a informace, u kterých to chvílemi vypadá, že si je jen letmo prohlédl na Wikipedii a souvislosti následně vyvodil sám, před skupinku natěšených japanologů, co z toho státnicovali, a před Zízu, která zná i historii okolních zemí jak když bičem mrská. Kdybych se měla snažit opravit všechny historické nepřesnosti či přímo chyby, bylo by to nejspíš na samostatný článek. Slov a headdesků nám nestačilo, a tak jsme od zmínky o opiových válkách začali vinit právě drogy. Zíza měla chuť rozdávat facky, fish údajně plánoval skok z balkonu, Astrak přednášejícího překřtil na 時をかけるトヨトミ a společně jsme házeli oči v sloup a jedovaté poznámky do chatu u streamu. Když Toyotomi začal ke konci přednášky v reakci na hlášení na rozhlas křičet „jděte do prdele“, či se nahlas rozhodoval, zda může „počítat Japonsko jako Západ“, bylo jednodušší vysvětlit si to právě těmi opiáty. Možná měl ale Toyotomi prostě jen mysl trochu jinde vzhledem k tomu, že dva z jeho přeřeků vyústily v „penetraci“ a „m*dání“. Na příště určitě doporučuju důkladnější studium dané tématiky.

Sobota

V sobotu jsem se vyhrabala z postele na minutu přesně právě na Zízinu přednášku Džun'ičiró Koizumi – premiér lví srdce, která byla letos první ze dvou ukázek, jak má naopak podání historického tématu vypadat. Přednes skvělý, vědomosti obrovské, nebylo vůbec co vytknout. Právě ten kontrast vytvořený Zízou mě patrně vede k tak příkrému hodnocení Toyotomiho, protože s jeho výstupem měla společný snad jen ten vtipný přeřek (roze*írat). Na Twitchi jsme proto mohli akorát chválit a rozebírat The Legend of Koizumi, takže se stavím za to, aby příště Zíza zapojila více přežbleptů a historických nepřesností. Alespoň tím utvoří spravedlivé podmínky pro ostatní přednášející.

Zatímco šel muž sehnat potravu, zhlédla jsem i Cosplay soutěž, když už jsem nestihla Cosplyš, a byla nadšena cosplayem Rudolfa II.!

Následovali Japonci a deštníky v podání Lusi. V první části přednášky jsme se dozvěděli něco o vzniku i výrobě takového paraplete (tolik práce!), podívali se také na několik moderních modelů a zjistili, jak odlišný je japonský přístup k deštníkům – to vše bylo moc zajímavé a dobře podané. Ke konci přednášky se potom Lusi divákům snažila ilustrovat kulturní přínos či oblibu deštníků na jejich výskytu v nejrůznějších anime a filmech, což už mi osobně ale přišlo jednak jako sice pěkný, leč náhodný výběr, za druhé pak docela jako mírná nadinterpretace, neb přeci kde prší, tam je deštník, a to jak na Západě, tak na Východě. To bychom taky mohli vzít na ukázku Zuzanu Norisovou, jak zpívá ŠŠŠ a tvrdit, jak moc si i Češi váží svých paraplíček, že je dávají takto na odiv do filmu. Celkový dojem nicméně pozitivní, Lusi i nadále považuju za jednu ze svých festivalových stálic.

Během Improv Show jsem se rozhodla vařit, protože tato část programu mě jednak jednoduše nezaujala, za druhé mi připadalo, že jsme už viděli i lepší, za třetí jsem nepochopila, proč je takhle v sobotu odpoledne ve Velkém sále, a za čtvrté to pro mě jakožto pro člověka u streamu ani nebylo možné sledovat, protože měli na pódiu snad jen jeden funkční mikrofon. Ve finále jsem tak krájela zeleninu, když tu se z ničeho nic z notebooku ozval hurónský řev a pak dvacet minut ticho. Následoval falešný zpěv, čtvrt hodiny ticho, hlasitý výkřik, dlouhé ticho, improvizovaná báseň. Nu, doufám, že to pobavilo alespoň diváky v sále, nás (ani ostatní on-line diváky, jejichž počet se v tu dobu drasticky zmenšil) bohužel ne.

Byli jsme tedy rádi i za krátký Křest Mantazínu, který jsme konečně slyšeli. Takový program pro kreslíře je pěkný, říkali jsme si, a jakožto překladatelé hlasujeme i o něco pro nás. Něco si přeložíme, vypálíme na CD, polijeme CDčko mlékem… nebo my ty titulky napříště nějak hezky duhově zpracujeme, to by neprošlo? Taky si chceme něco vydražit za tak vysokou částku, fňuk.

Při sledování AJ-DO-RU nás překvapila neuvěřitelná vlídnost a laskavost poroty, která tak vytvořila přátelskou atmosféru vyvažující naši vlastní debatu, výkony některých soutěžících (ta Edith Piaf byla neskutečná), ale na druhou stranu taky i ne zrovna nejlepší výběr písní ze strany jiných či občasná nepřipravenost. Na zabavení ale skvělé, jen jsme raději trochu, pro zachování dobrých sousedských vztahů, ztlumili zvuk.

Z Dražby pro charitu jsme neměli nic, DanQ si nevzal mikrofon :(

Protlakshow byla vynikající. Nemohla jsem se vzpamatovat z toho, jak roztomile (snad je tím nějak nepohoršuju) Trojhlavá saň v tom svém převleku vypadala a jak se nakonec z Lygasta vyklubal zábavný host. Bylo to vtipné, bylo to plné emocí, hollywoodská romantická komedie hadr!

Následovala hintzuova přednáška Srsly, komunito? WTF?! Na tento bod programu jsme se všichni z celého dne těšili jednoznačně nejvíce, pocity jsem z něj ale nakonec měla rozpačité. Myslím, že za to mohlo hned několik faktorů:
Za prvé, očekávali jsme ucelenou přednášku, ale hintzu udělal takový amalgám několika témat, ke kterým se už například v minulosti tu a tam vyjádřil, které mu proběhly Facebookem nebo které jsme shodou okolností tak jako tak už viděli na internetech. Za druhé se je snažil dát do souvislosti s českou otaku komunitou, což dle mého ne vždy fungovalo. Za třetí, hintzu testoval použití webu Sli.do, kde si tak mohli diváci v průběhu přednášky naťukávat dotazy, pročítat otázky jiných a lajkovat ty, co se jim zalíbily. Z toho ovšem vyplynula situace, kdy jsme byli všichni na onom webu a na bedlivé poslouchání hintzua a snahu pochopení souvislostí nám mnoho mozkové kapacity nezbývalo. Ve finále vím, že se mluvilo o mozku, o nějakém předávání cen, něco se znásilněním, kauza blackface… ale jak se to sebe vzájemně týkalo, to už netuším. Jakožto aktivní posluchač jsem totiž psala, četla, lajkovala otázky, a nakonec i hlasovala v anketě, když se objevila. Ano, to jsem byla já s tím dotazem, kolikrát denně se máš rád, když ses nad tím tak mile rozplýval, prosím nezabíjej mě. Rovněž děkuji Sušence za nesmazání.
Osobně jsem tedy proti tomu, aby se Sli.do při přednášení více zapojovalo, přestože hintzu zněl docela potěšeně tím, jak se krásně osvědčilo. Co už ale nejspíš neviděl, byl ten dotaz „Ale je ti jasné, že tě teď nikdo nebude poslouchat, že jo?“, který se poměrně dlouhou dobu držel na první příčce. Nebo možná kdyby diváctvo vědělo, že budou otázky na konci z nedostatku času stejně jen letmo proletěny, neinvestovali by do nich tolik času. Chudák spammer, co tak toužil znát hintzuovu váhu! Ve finále jsem si tedy kromě několika zajímavých a dobře podaných, leč logicky nepropojitelných informací odnesla akorát to, že se publikum chvílemi až z 18 % skládalo z Astraka.


Dál už jsem příliš nevnímala, Twitch nám tu běžel spíše jen jako zvukové pozadí a přednáška WTF? Kdo to je? od Arakangy a Hoples ve mně zanechala akorát vynikající slovní spojení „semeniště mpregu“.

Neděle

V neděli se mi podařilo vzbudit už na Erotiku a sex v japonské kultuře od Clover a jsem za to moc ráda, tento bod programu byl totiž právě tím druhým zmiňovaným příkladem kvalitně připravené a skvěle přednesené přednášky s historickým tématem. Vážně jsme si pomlaskávali, akorát jednu výtku mám. Tady nám totiž anglický přepis napáchal reálné problémy a ne jen nějaké ty přehlédnutelné zpřetrhané žíly. Clover ve své přednášce preferovala anglickou transkripci, ale místy se jí tam vyskytl jakýsi hybrid. Takové „kabukičo“ byl třeba patrně mišmaš „kabukichō“ a „kabukičó“, to je ale vlastně drobnost. Když ovšem Clover hodnou chvíli mluvila o slově „nenja“, které měla v prezentaci uvedeno takto anglickým přepisem, leč četla ho nikoliv s „dž“, což by bylo správně, ale s obyčejným českým „j“... tam už to nadělalo paseku, protože je to naprosto jiné slovo, takže na to prosím pozor.

Songohanova přednáška Čím divnější, tím lepší, mi připomněla takové ty zjednodušené přednášky „pojďme si prohlížet obrázky o Japonsku“, kde se hraje jen na vtipnost a které můžeme znát i z jiných českých conů začínajících na písmeno A. Jakože ano, některé ty věci jsou typicky japonské, třeba ony televizní soutěže, ale mnoho věcí, které Songohan prezentoval jako takové ty typicky-japonské-WTF-šílenosti-haha jsou běžné i jinde po světě, od prodeje použitých kalhotek na internetu až po ty turecké záchody. Kdybych byla mladší, asi by se mi to líbilo, ale asi už jsem na to moc stará a kousavá.

Grekův Vliv anime na růst pšenice byl prostě fantastický. Masterpiece. Pro rozsáhlejší feedback nechť si případný zájemce znovu přečte třetí odstavec v tomto článku.

A pak už nás čekalo jen zábavné Velké vyhlášení výsledků soutěží a Zakončení Akiconu.

Celkově hrozně moc děkujeme za možnost sledování programu na internetu, letos byl opravdu povedený a rozmanitý. Twitch byl podle nás sice docela překvapivá volba a měli jsme s ním více technických problémů než při sledování přenosů na Youtube, kde se nám nic neseká a nemáme takové zpoždění obrazu, člověk si nicméně po chvilce zvykl a užíval si to tak jako tak. Když nám tam čas od času dorazil nějaký anime festivaly nepolíbený člověk, který nechápal, co tento přenos dělá na Twitchi, byla navíc zábava. Jednoho nebožáka jsme kupříkladu drželi skoro hodinu u monitoru tvrzením, že je to přeci přednáška o hře „Vliv anime na růst pšenice“, jindy mi zase někdo přišel nabízet sex a posílat mě k plotně, tu zase Astrak zažil emotivní setkání se spolužákem ze základky… rozhodně to bylo pestré.

Co se jinam nevešlo:
Záchod jsme měli po celou dobu konání Akiconu čistý s dostatkem papíru, drhlo to akorát v pátek, protože jsme se na svátek nemohli kvůli nemoci zásobit. Jídla bylo, opět s výjimkou pátku, taky dost. Wi-fi fungovala tento rok skvěle. A všude bylo plno místa na sezení i ležení. Prostě tip ťop!

21 komentářů:

hitomi řekl(a)...

Wow, oba jste s těmi reporty pěkní rychlíci! :) Jelikož jsem většinu svého conového času strávila v hlavním sále, bude to pak vypadat, že opisuju. Ve většině případů se nejspíš budeme shodovat. Jinak samozřejmě přeji brzké uzdravení, tyhle partnerský, s láskou předávaný choroby jsou často pěkný očistec :D

Unknown řekl(a)...

Pěkný report, dokonce ani nejste tak zlí jako na twitchové zdi :) Každopádně, co se sli.do týče, tak musím říct, že byl fakt problém udržet pozornost na přednášku. Vzhledem k tomu, že bylo potřeba průběžně mazat hloupé dotazy (tvůj byl fakt pěkný, spíš mě štval spammer. Otázku na váhu jsem smazala asi 50x) a zároveň nebýt za hnusného cenzora, jsem z přednášky samotné moc neměla. Upřímně jsem tam tu připomínku o neposlouchání nechala právě proto, aby si ji hintzu přečetl. Měla jsem dojem, že se tak stalo, než jsem jí smazala :) Každopádně jsem ráda, že se programové body Akiconu líbily (alespoň některé), a že se příště vyhnete bacilům a dorazíte osobně. Sušenka
PS: Záchody byly toaleťákem zásobovány po celou dobu conu, takže až na smrádek byly záchody skoro jako u vás doma :P

hintzu řekl(a)...

Ahoj, díky za report :) Pokud to shrnu, máš naprostou pravdu - bál jsem se už předem, že se toho snažím do přednášky narvat moc a poskákaně, ale vzhledem k WTF tématu jsem se rozhodl to tak nechat, takže jsem pak průběžně mátl i lidi v sále (i když je asi o trochu méně, přece jenom víc koukali na mě než do mobilů - čestnou výjimku tvoří mladý muž, který usnul hned v první minutě a vydržel až do konce... fakt budu muset zapracovat na hlasovém projevu, měl jsem z něj dost skličující pocit).

Z fungování sli.do jsem měl upřímnou radost primárně kvůli množství zapojených lidí. Mám z minulosti z konferencí vyzkoušeno, že to dokáže tříštit pozornost davu (zvl. když jsem to na některých plnil "vtipnými" dotazy, které pak vyhrávaly likewars), ale tady jsem si chtěl ověřit, nakolik by to fungovalo kdybychom to na AF použili třeba k diskuzním panelům, debatám atd. Užití na přednášky určitě také půjde, ale bude to chtít vyšší míru moderování než umožňuje free verze.

Co se váhy týká, nakonec jsem odpověděl, když jsem zjistil, že to Sůša promazala, ale to už byl stream asi vypnutý (a dal si veřejný závazek, že do AF to shodím).

Přednáška koncepčně, než jsem na to nabalil tunu dalších věcí, měla v podstatě osvětlit biologické důvody, proč není snadné vést s určitou částí populace diskuzi, ukázat trendy, které z části kvůli tomu sílí na západě a nakonec poukázat na to, proč vzhledem k existenci a posilování identických spouštěčů u nás je pravděpodobné, že k nám tyto trendy dorazí. Proto i finální apel na přemýšlení, protože pokud to podchytíme včas a začneme řešit příčiny, postavíme si lepší manévrovací a komunikační prostor atd., můžeme se snadno vyvarovat chyb té kulturně a conově vyspělejší části světa.

(PS: komentář píšu k tobě a ne k Astrakovi, protože máš vizuálně čitelnější blog a hezčí vlasy ;) )

Nya-chan Production řekl(a)...

"Pokud sem tam dorazil nějaký mudla, musel být asi upřímně zděšen, leč při podrobnějším prozkoumání příspěvků"

Takhle to právě moc nefunguje. Spousta lidí Twitchem (4chanem) nepolíbená přijde do takového streamu a celkem rychle odejde. V lepším případě si vypne chat (zjistí, kde to jde). V obojím případě ztrácíš potenciální feedback a lépe zapojeného účastníka. Chápu, že pro vás je to prča, ale pro con to zajímavé není, holt.

"neb přeci kde prší, tam je deštník, a to jak na Západě, tak na Východě"

To právě vůbec, třeba v moderních USA začíná být deštník celkem vzácností :) My Češi jsme v tomhle dost nestandardní vzorek.

Ale jinak dobrý report, díky za něj~ :)

Lusi řekl(a)...

Téda, díky za pochvalu Tlakshow a i deštníků. U těch jsem po tom, co se mi doneslo z chatu, nečekala, že by recenze mohla vyznít pozitivně.
Abych nějak osvětlila ty "náhodné" ukázky s deštníky v závěru přednášky, tak se pokusím přiblížit, jak jsem k nim došla.
Co se týká anime, tak tam je scéna s deštníkem v Totorovi jedna z nejikoničtějších (což ale nepopírá že by v nějakém západním díle nemohla být taky někde nějaká podobná). Short Peace je jediným příkladem, kde jsem narazila konkrétní zobrazení opravy wagas. Reklama KyoAni zas měla deštníky přímo jako hlavní téma a tím je speciální. No a těch několik dalších mělo demonstrovat to, že jsou deštníky v příbězích pevně propojeny se vztahovou rovinou (jdou spolu pod deštníkem = láska). V tomto případě šlo opravdu o náhodný výběr, protože tohle téma se vyskytuje v dost velkém počtu anime. Každopádně nemělo jít o výběr příběhů, "kde prostě prší", ale kde se nějakým způsobem řeší sdílení deštníku v páru. Možná se to v tom trochu ztratilo.
Message o tom, že si Japonci váží deštníků víc než jiné země, a proto je cpou do filmů, v té přednášce ani být neměla. Jen to, že jsou v jejich kultuře prostě za ta století hodně zakořeněné a mají i jiné konotace.
Ale asi jsem měla jako protiváhu deštníků na Západě přihodit Zuzanu Norisovou, Singing in the Rain a pana Tau, aby z toho nevyšlo Japonsko tak exkluzivně ;)

Simča řekl(a)...

Jste toho zvládli s Astrakem zkouknout online mnohem víc než my s Geontem naživo. :D Nakonec jsem se dostala jen na jeden bod programu z několika, které jsem chtěla navštívit, a to na Grekovu přednášku o Vlivu anime na růst pšenice. Musím s tebou souhlasit, že Grek dokáže zajímavě a vtipně podat zjevně jakékoliv téma a jeho přednášky jsou sázkou na jistotu. :) Jako věčná cestovatelka si už chystám playlist. :D Nacpali jsme se kvůli Grekově přednášce už v průběhu Čím divnější, tím lepší. Ukázky pobavily, ale téma o záchodech pro mě bylo jen zopakováním toho, co už přednesla Lusi před 2 lety.
Díky za shrnutí dojmů z přednášky o deštnících a Protlakshow, které jsem propásla. Pak si je chci pustit aspoň ze záznamu.
Kirachan

Astrak řekl(a)...

Nevím, Wolfii, jestli jsi to sledoval, nebo ti to jen někdo nafouknutě líčil, ale od 4chanu měla naše konverzace hodně daleko. Přijde mi nanejvýše komické, že se tu dělá aféra z upřímného, nikoliv prvoplánově kritického komentáře toho, co se právě dělo. Za ty tři dny přispívalo i mnoho dalších lidí, když měli co říct, povětšinou se však jednalo o zbloudilé let's playů chtivé nejen české twitchery.

Stručně řečeno bych byl opravdu velice rád, aby se z toho nedělalo něco, co to prostě není. Ohánět se tím, že jsme con snad nějak poškodili, je pak více než bizarní. Dle mého názoru by se spíše měly všem "poškozeným" v čele s Janudem rozdat poukázky na krém proti popáleninám. :)

Ely řekl(a)...

hitomi: Nu, přeci jen jsme na to sepisování měli vlastně celé tři dny, tak to podle toho vypadá :) Pokud se letos shodneme, bude to pro mě docela úleva, protože kolikrát míváme v reportech úplně rozdílné názory a dojmy a já si potom říkám, jestli jsme byly na té samé přednášce :D A máš naprostou pravdu, tyhle bacily jsou na pytel. Dneska si mě chtěli dokonce nechat v nemocnici :(

Sušenka: My nebyli zlí, my byli internetoví :(
Já koukala, že tam ta otázka vyskakovala co chvíli, a říkala si, že to člověk přeci nemůže dělat z mobilu, že to si musí někdo hrát na počítači a musí to proto zákonitě vypadat, jako že to děláme my. To my jsme tam ovšem měli větší perly! :D

hintzu: Zkus občas zapojit nadšené tlesknutí, myslím, že by to mladíka probralo ;) Sli.do je zábavné a zajímavé, o tom žádná, ale to je rovněž i ten kámen úrazu. Ono je potom kolikrát zábavnější sledovat závod vtipných a trollících dotazů než sebelepší přednášku.
Děkuju za dovysvětlení :) Takže říkáš, že když se Astrak odbarví a přemaluje blog na růžovo, dostane příště komentář? Chudák malej, úplně ostrouhal.

Wolfii: To je potom ale ovšem blbý, když si to lidi v hlavě čtou jiným tónem, když na poznámky a výkřiky nejsou zvyklí a nebo když celkově nevědí, jak to v těhle chatech vždycky vypadá. Můžu vědět o co horší jsme byli mi, než banda takových těch obyčejných uživatelů Twitche, z nichž jeden mi tam začal nabízet ten zmiňovaný pohlavní styk? Podobná debata by byla lepší? Protože přesně takhle to tam bohužel většinou vypadá. A naše poznámky jdou od celých normálních vážných vět a běžné mluvy, na kterou jsme také často přepínali, snadno rozlišit. Vezměte si například Astraka. Na netu to hází takový na pohled jedovatý poznámky a v reálu jaká je to ovečka! Asi je to ve mně, ale přijde mi to jako zbytečně nafouknutá bublina. Navíc jsme si pečlivě sledovali, kolik je tam celkem lidí a kromě naší skupinky, režie a infostánku tam byli nejčastěji tak 3-4 další sledující (až do neděle, kdy se počet zdvojnásobil), které jsme snad příliš nepobuřovali. Pokud ano, omlouvám se, ale pak tady máme i takový ten zajímavý fakt, že kdokoliv mohl komukoliv z nás napsat. Po celé tři dny se tak nestalo a teď mi řekni, jak se tahle situace liší například od loňského ročníku a jeho problému se zbraněmi, o kterém celou dobu nikdo nedal vědět, a až s křížkem po funuse se někdo ozval.

Lusi: Viz výše. My jsme celkově hodně kritičtí (stárnu, žiju s Astrakem, dělám korektury...), ale zase nás nelze brát příliš vážně a držíme si nadhled, který se pak ukáže v celkovém hodnocení. Za případné zmatení nebo pohoršení se omlouvám a děkuju za dovysvětlení :)

Kirachan: Přeci jen jsme neměli kromě marodění či zapisování poznámek nic jiného na práci :D A budeš ten růst pšenice svým playlistem podporovat nebo zpomalovat? :D

hintzu řekl(a)...

Wolfii: Věř, že komentáře na twitchi nebyly na horší úrovni než letošní AF stream. S nějakým ragem, trollingem, 4chan manýrama atd. (jak jsme v minulosti taky zažili – vč. masturbačního kroužku nad moderátorkami FestDance) to nemělo moc společného.

Možná to tak někomu přišlo, ale potom nejspíš nemá zkušenost s chováním diváků na streamu. To je svým způsobem specifické – podobné gaučovému sledování zápasu s kamarády, ale přesto jiné. Vznikají tam memy, specifická atmosféra atd. Samozřejmě, je dobré, pokud je přítomen moderátor a poklesky proti záměrům akce nějak jemně koriguje (většinou mi stačilo na AF naznačit, že už je něco za hranou a bylo).

Mimochodem, diváci na streamu dokáží ve finále oživit atmosféru pro sebe i lidi na samotné akci. U nás se od nich třeba rozšířilo Sore, případně o ročník později Kult uctívání makrely (rybí lid). A s tím už se dá pracovat ;)

Clover řekl(a)...

Oooo, moc děkuji za chválu, pochvala od vás dvou je jako ovace ve stoje od plného divadla. :D
Co se týče transkripce, po letošní přípravě jsem usoudila, že vzhledem k tomu, že jsem na japonštinu naprosto tupá, začnu japonská slovíčka konzultovat s někým, kdo tomu rozumí. Taky upřednostňuji českou transkripci (lépe se mi pak v té prezentaci čte), ale z anglických materiálů mívám problém, že si to do té české netroufnu přepsat, protože si vlastně nejsem úplně jistá, jak se to správně čte. XD Děkuji za upozornění, dám si na to pro příště pozor! ^^

Cosplay soutěž se líbila? Měla jsem z ní po loňských ohlasech dost nervy, tak budu ráda za jakoukoliv kritiku, ať se můžeme jen a jen zlepšovat. :3

Sama už se těším na záznamy, v pátek jsem toho navštívila docela dost, ale v sobotu a v neděli jsem kvůli organizacím nestihla vůbec nic.

Elda řekl(a)...

Ely,vy byste s Astrakem mohli vytvořit nějaký cheat sheet, jak převádět z anglické transkripce na českou. Ještě to nějak hezky graficky zpracovat, třeba roztomilou infografikou, nezapomenout tam hodit svoje kredity a budete slavní...nebo alespoň pomůžete pár lidem se v tom zorientovat. :D

Fujiri řekl(a)...

Teda to je rychlost, ostatně jako vždycky :D
Report je super a víceméně shrnuje i mé pocity z absolvovaných přednášek v hlavním sále a na těch co jsem nebyla jsem se ujistila, že jsem udělala velmi dobře.

Z toho co ste na Akicon s Astrakem překládali, co tě bavilo nejvíc?

Simča řekl(a)...

Nemůžu se rozhodnout, tak asi vytvořím dva playlisty. Jednu cestu budu podporovat růst a na další cestě ho zase zpomalím. :D

Ely řekl(a)...

Clover: Ona ta česká transkripce vážně není nijak těžká, prostě to slovo doslova napíšeš tak, jak ho slyšíš. Pokud to umíš přečíst v té anglické, řekni si to třeba nahlas a zejména spřežky prostě přepiš podle ucha. Jedinou výjimku, která mě teď tak spatra napadá, nám tvoří u samohlásek "ii", které na dlouhé "í" nepřepisujeme a necháváme ho zdvojené z morfologických důvodů, a "ei", které také necháváme, tam je to ale dáno fonetikou. Jinak normálně "á", "ó", "ú", prostě jak ty samohlásky slyšíš. Největší chyba se dělá u "tsu", které lze krásně česky napsat jako "cu", máme na to totiž písmenko, ale člověka zvyklého na anglický přepis to často netrkne. V případě zájmu si můžeš zdarma stáhnout knihu o české transkripci zde: http://japonstina.upol.cz/ :)
Cosplay soutěže jsem nikdy nijak podrobněji nesledovala, takže nedokážu tu letošní s ničím porovnat, ale žádné výtky vyloženě nemám, líbilo se mi to. Na jakékoliv podrobnější hodnocení si ale netroufám, protože cosplay celkově jde bohužel poněkud mimo mě ^^'

Elda: Jako je to lákavá představa, možná se na to někdy vrhneme, až bude trochu více času, ale prozatím si bude muset lidstvo vystačit kupříkladu s tou knihou, na kterou jsem odkázala o pár řádků výše :D

Fujiri: Jsem moc ráda, že se ti report líbí a že se s mými dojmy vcelku ztotožnuješ :)
Mno, zajímavá otázka. Lupin byl dle mého strašně zmatený a opět je to skvělý příklad filmu, který kdybych viděla jednou, myslela bych si, že je dobrý snímek, jen je místy příliš komplikovaný, a proto ho asi nechápu. Když jsem ho ovšem viděla skoro 10x došlo mi, že to není ve mně. Zato se mi ale hrozně líbily oba seriály, které mi prošly po rukama. Zpočátku jsem si myslela, že na Potemajo jsem už moc velká, ale ten humor je kouzelný. A Midori no Hibi je také skvělé, napříč anotaci, co mě zprvu skoro až vyděsila. Hlavně s překladem od Velu je to masterpiece :D

Simča: Ale nevyjde to potom nastejno, jako kdybys nic nepouštěla? O:)

Nya-chan Production řekl(a)...

Astrak: Ano, sledoval, a desetiminutový timeout bych ti dal mnohem dřív (ovšem pokud je mi známo, Janud u chatu neseděl 24/7, takže zpoždění je logické).

Mucq :*

Nya-chan Production řekl(a)...

(Jinak mi nejde ani tak o to, jak extrémně jste se chovali, ale spíš o to, že vám desetiminutový ban - kterých se na Twitchi rozdá tuny za menší prohřešky - přijde tak extrémní, abyste se jím oháněl. To, že někdo jiný se chová jako hovado neznamená, že se budu chovat jako hovado a pak se ještě ohrazovat proti - dle mého názoru velmi přiměřeného a krátkého - banu.)

Astrak řekl(a)...

Můžeš mi, prosím, popsat extrémní chování? Je to trochu upřímnosti v chatu, který skoro nikdo nesleduje? Je to nicneříkající "report" plný vulgarismů, který Akicon samotný propaguje na své úvodní stránce ("První den jsme dorazily na Aki zkurweně pozdě", "Pika Pika kurwa", "zkurwená Praha"...)? Prosím tě, kde je ta hranice? Moc rád bych to věděl.

Respektive bych se chtěl ještě zeptat na to, co přesně se ti na našich rozhovorech zdálo "extrémní". :^)

Ely řekl(a)...

Wolfii, zareagoval jsi na Astraka (nevím proč množným číslem, jsme dvě různé osoby), ale co takhle odpovědět také třeba na mé nebo hintzuovy argumenty a nedělat z toho kovbojku? Zejména by mě zajímala odpověď na tu část:
>Pokud ano, omlouvám se, ale pak tady máme i takový ten zajímavý fakt, že kdokoliv mohl komukoliv z nás napsat. Po celé tři dny se tak nestalo a teď mi řekni, jak se tahle situace liší například od loňského ročníku a jeho problému se zbraněmi, o kterém celou dobu nikdo nedal vědět, a až s křížkem po funuse se někdo ozval.

Poté, co jsem právě dočetla report od AAA a zejména větu "P.P.S. Sledovala jsem vás na chatu u streamu celou dobu, vy hejtři! =D (kecám, žeru vás, chat byl to nejzábavnější z celého streamování)", se nicméně musím poněkud uculovat, ať už mi na to řekneš cokoliv.

Lusi řekl(a)...

Jsem přesvědčená, že ohledně situace na chatu se tady v diskusi nemáme šanci dobrat nějaké shody nebo závěru, jelikož vaše (tím myslím Astraka, Ely, Ratmieho + 1-2 lidi, co se na chatu vyjadřovali) hranice toho, co je ještě pro chat ok a co už ne, je zjevně úplně jinde než třeba ta moje (a některých dalších lidí). Chápu, že u vás je prostě asi posunutá jinam dlouhodobým pobytem na internetu, ale ne všichni naši přednášející a soutěžící mají podobný background a to, co pro vás může být ještě v kategorii zábavná upřímnost, mohli oni už vnímat jako urážlivé ponižování.

Ráda si o tom s váma popovídám na nějakém conu live, protože tady by to bylo na zbytečně dlouho a bojím se, že jediným výsledkem by bylo rozčilování se na obou stranách, kterého se můžeme ušetřit.

Astrak řekl(a)...

Mám-li brát tvou odpověď jako oficiální PR vyjádření Akiconu, musím říct, že mě celá situace mrzí a to nejen kvůli vzniklým neshodám, ale také kvůli tomu, že během trvání conu nebyl nikdo schopen říct ani bů (mám na mysli to bů, které by stačilo, abychom se šli bavit jinam) a teď z toho máme aféru, v níž představujeme jakési odosobněné figurky rozsévající nenávist. Což nás předtím ani ve snu nenapadlo, hodně jsme se zde v komentářích dozvěděli. Po opravdu dlouhém přemýšlení a nikoliv pouze v nějakém afektu jsme se tedy kvůli tomu, abychom už obraz Akiconu nadále nepoškozovali (jak uvedl Wolfii), rozhodli, že příští ročník už svou přítomností poškozovat nebudeme – a to ani osobní, ani internetovou, ani prostřednictvím naší práce. Nepíšu to nijak uraženě či naštvaně či snad z pozice vyplísněného dítěte. Máme toho v těchto měsících stejně tak jako tak hodně, titulkujeme i pro jiné festivaly, a proto jsme společně s mými lidmi došli k tomuto rozhodnutí. Vzniklou situaci stále zcela nechápeme, protože to pro nás bylo jako rána z čistého nebe (opět musím poukázat na ono pomyslné ticho po pěšině v průběhu konání akce), ovšem ublíženým stranám bychom stejně pro jistotu rádi vzkázali, že jsme svými poznámkami nic zlého nezamýšleli, pokud to nebylo dostatečně jasné v přímém přenosu. Obraz Akiconu jsme rozhodně poškodit nechtěli, budeme na tento con vzpomínat jen v dobrém a při jakékoliv příležitosti si samozřejmě o hranicích přijatelného vyjadřování v chatech rádi popovídáme.

Lusi řekl(a)...

Moje vyjádření není oficiální PR Akiconu a já osobně bych určitě o nějakém poškození conu na chatu pro 10 lidí vážně nemluvila. To, že to ale mohlo zamrzet přednášející nebo ovlivnit názory náhodných sledujících, si ale myslím bez ohledu na všechny ostatní vlivy.

A taky mám pocit, že celou tu rozvířenou situaci po conu zahájil tvůj report, jinak to nikdo už zpětně neřešil. Kdyžtak mě prosím oprav, jestli to bylo něco jiného. Za mě by nebyl důvod to teď zpětně rozebírat, kdyby se to nezačalo takhle rozviřovat a dělat z toho nějaké ohromné drama.

To ovšem nemění nic na tom, že můj osobní názor na konkrétní podobu akiconího chatu je prostě jiný než ten váš a fakt to s vámi někdy ráda proberu osobně.

Okomentovat

Děkuju za vaše komentáře, poznámky, (Wolfiiho) trollení, kritiku, pochvaly nebo zkrátka jakýkoliv shluk písmen.

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely